MB promootio? Tekisimmekö sen itsellemme?

Monkeyn tytöt Johanna ja Henna ovat hulluja myyjiä! Siis hulluja siinä mielessä, että innostumme myynnistä niin paljon, että teemme myyntikeikkoja usein muillekin toimijoille kuin omalle Monkey Busineksellemme. Samalla näillä muille tehdyillä keikoilla kuitenkin oppii, sekä myynnin systeemit, että uutta asiaa eri yrityksistä, joiden tuotteita esittelemme. Viimeksi olimme keikalla FinnMetko -metsäkonemessuilla Jämsässä. Esittelimme Kotimaiset Energiat Oy:tä ja LHM-hakkuria. Hake ja uusiutuvat kotimaiset energiat kiinnostavat Monkey Businessta sustismielessä, ja Johannaa erityisesti myös Uuraisilla sijaitsevan oman kotitilansa tulevana omistajana, joka miettii, millä sitä lämmittäisi. FinnMetkossa eri energialähteet olivat oivasti esillä, joten keikka oli kiva paitsi työnä, myös oppina.

Kivan keikan jälkeen ajattelin tarkkaan, mitä oikein tapahtui, ja mitä pitäisi tapahtua silloin, kun yritys lähtee esittäytymään johonkin tapahtumaan. Seuraava memo on Monkeyn muistilistan alku tuleviin koitoksiimme. Aiomme lokakuussa mennä esittäytymään yrityksenä ja Hub-projektimme puitteissa Viitasaaren Keksintöjen viikolle sekä Kaapelitehtaan Cable Fair -taiteen, muotoilun ja luovien palveluiden verkostoitumis- ja suoramyyntitapahtumaan, jossa aiomme olla esillä Travel Agency for Superheroes -tuotteellamme.

Tässä runko, jolla valmistaudumme. Tämä on open source -matskua ajatusten kirkastamiseen kaikille yrityksille, jotka promotoivat itse itseään, tai käyttävät ulkopuolisia promoottoreita / mainostoimistoja. Tässä ajatukseni homman hoitoon. Puuttuukos tästä jotain olennaista? Mitä sinä tekisit?

PÄÄTÖS

Tee päätös, mihin tapahtumiin lähdet esittäytymään. Päätökset kannattaa tehdä esim. neljännesvuosittain tai vähintään 2 kk ennen tapahtumaa, jotta valmistautumiseen jää aikaa.

KÄRKITUOTTEEN VALINTA

Esittelytilaisuuksiin kannattaa valmistautua päättämällä, mikä on se keihäänkärki, jota pääasiassa esitellään. Infoähkyn tarjoaminen asiakkaille ei hyödytä, eikä myy. Yhden pääjutun simppeli esittely puolestaan johtaa usein lisäkysymyksiin, joten kannattaa valita, millä keihäänkärjellä lähdetään liikkeelle. Keihäänkärki voi olla esim. yksi yrityksen kolmesta päätuotteesta, tai jokin uusi projekti, johon yritys on lähtenyt.

MATERIAALIT JA ESITTEET

Mieti, mitä materiaalia tarvitset esittäytymiseen, ja hanki materiaalit ajoissa. Painotalon matskuihin kannattaa varata 2 vk tai vähintään viikko. Ulkopuoliselle suunnittelijalle kannattaa jättää tilaus esim. esitteistä 1 kk ennen tapahtumaa, jotta ne ehtivät valmiiksi painettuna paikalle oikeaan aikaan. Visualisoi myös esittelypiste, ja hanki siinä tarvittavat materiaalit, esim. teltta, pöytä, tarjoiltavat.

TYÖNTEKIJÄT & PROMOOTTORIT

Laskelmoi, montako työntekijää ja promoottoria tarvitset esittelyssä. Huomioi työntekijöiden halukkuus tai haluttomuus tulla messuesittelytyöhön – pakotettuna kukaan ei pysty hyvään suoritukseen.

TYÖVUOROLISTAN TEKO JA PURKUPALAVERIN AJOITTAMINEN

Informoi valitsemiasi työntekijöitä työajoista, ja kerro heille myös jo ennen tapahtumaa, milloin pidetään tapahtuman purkupalaveri, jossa käydään läpi tapahtuman anti ja opit. Jos purkua ei aikatauluta ennalta, se saattaa unohtua uusien töiden painaessa päälle heti tapahtuman jälkeen.

ULKOPUOLISTEN TYÖNTEKIJÖIDEN KOULUTUS JA TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN

Jos päädyt rekrytoimaan oman porukan lisäksi ulkopuolisia työntekijöitä, järjestä heille koulutus 1-2 vk ennen tapahtumaa. Näin varmistat sen, että he viestivät firmastasi laadukkaasti ja asiallisesti. Kouluttaessa muita autat myös itseäsi kirkastamaan hissipuheesi ja yksinkertaistamaan tuotekuvauksesi.

H-HETKI

Kaikki on valmista esittäytymiseen! Saavu paikalle – pystytä pisteesi – hymyile, puhu, toimi ja nauti!

PURKU

Organisoi pisteesi purku ja tavaroiden jatkokuljetus tapahtumapaikalta. Pidä purkupalaveri n. 1-2 vk tapahtuman jälkeen, ja dokumentoi sen anti seuraavaa tapahtumaa varten.

Monkey Busineksella tämä kaikki tämä touhu huipentuu tietenkin Timangi-kilpailuun osallistumiseen lokakuun lopussa! Katsotaan, kenellä on kovimmat karaatit 🙂 Monkey Business haastaa kaikki kaverinsakin kisaan mukaan nauttimaan! Sparrataan toisiamme huippusuorituksiin.

Keltaisin terkuin,

Henna

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.