Monkeyt, Mielenmallipeli ja muotoiluopiskelija
- Written by Henna Kaariainen
- Published in Arkisto, Suomi
- Leave a reply
- Permalink
Miten teollisen muotoilun opiskelija Mikkelin ammattikorkeakoulusta päätyi harjoittelijaksi Monkey Businessille? Onnekkaan sattuman kautta. Kuulin opettajaltani Spring of Success-tapahtumasta Mikkelissä, puoli tuntia ennen sen alkamista. Tarkoituksenani oli luoda verkostoa ja saada jalkaa oven väliin. Paikalle saavuttuani näin kokoelman tuolirinkejä – ja kaksi kaveria keltaisissa housuissa.
Tuosta muutama tunti eteenpäin, löydän itseni auton takapenkiltä matkalla Jyväskylään kahden ennestään täysin tuntemattoman monkeyn, Tatun ja Hugon kyydissä, keskustellen muotoilun merkityksestä arkipäivän elämässä. Käy ilmi, että Keltainen Toimisto on etsiskellyt designeria laumaansa. Muotoilua kaipaavat useat, vielä ideatasolla olevat tuotteet ja erityisesti Mielenmallipeli, jota minut kutsuttiin pelaamaan toimistolle seuraavana päivänä. Olin innoissani, vaikka en tiennytkään mitä odottaa tuolta mystiseltä laitteelta, joka Hugon sanojen mukaan vielä joskus tulisi voittamaan Nobelin rauhanpalkinnon.
Toimistolla naposteltiin banaaneja. Pian keltaiset nojatuolit alkoivat täyttyä minulle tuntemattomista ihmisistä. Ensiksi jännittikin vähän, mutta jännitys vaihtui nopeasti intensiiviseksi keskusteluksi. Pelin jälkeen oloni oli yllättynyt ja vapautunut. Ehkä jopa aavistuksen keltainen! Bussimatka takaisin Mikkeliin kului nopeasti ideoidessa. Olin vakuuttunut pelin toimivuudesta ja mahdollisuuksista.
Omasta näkökulmastani projekti on paitsi innostava, myös haastava ja laaja-alainen tuote. Mutta mikä todella on muotoilijan tehtävä Mielenmallipelissä? Alussa brief oli suunnitella peliin uusi, erilainen, lentokonematkustusta kestävä satunnaisgeneraattori. Sittemmin tehtävä on laajentunut huomattavasti projektin edetessä: pelattavuus, kestävyys, toimivuus, ulkoasu, graafiset elementit ja prototyypin toteutus pakkauksineen ovat kaikki vastuualuettani.
Viime perjantaina esittelin peliluonnoksia toimistolla Hugolle, ja Hub Jyväskylän tiloissa pidin presiksen Hennalle. Hugo tarjosi teetä, Henna ylävitosta. Molemmat olivat innoissaan pelin evoluutiosta. Nyt noin kuukauden kestäneen prosessin jälkeen pelin muoto alkaa pääpiirteissään olla selvillä. Seuraava vaihe on pelin prototyypin toteutus.
Olen mielelläni monessa mukana, ja siksi onkin vaikeaa keskittyä vain yhteen tuotteeseen, prosessin palamistuotteena kun on syntynyt myös yhtä jos toista kiinnostavaa ja kehittämiskelpoista tuotekonseptia pelin ulkopuolelle. Suunnitteilla on mm. uusia keltaisia printtejä ja ideoita toimiston kehittämiseen. Nälkä on siis kasvanut syödessä!
Maanantain hedelmällisen MoMo-keskustelun jälkeen lojuin säkkituolissa toimiston aurinkoisella kattoterassilla. Luonnostellessani firman uutta valomainosta, päähäni pälkähti ajatus, jolla selvensin itselleni firman olemusta: Monkey Business on tavallaan hiukkaskiihdytin, joka ohjaa pienet hiukkaset törmäämään toisiinsa, vapauttaen energiaa, synnyttäen uudenlaisia sidoksia ja ennakoimatonta toimintaa.
Janne-kaima oli mietelauseesta hieman yllättynyt ja ihmetteli muotoilukentän laajuutta. Se, mitä tekemistä hiukkaskiihdyttimellä on valomainoksen kanssa, jääköön mysteeriksi.
Keltaisin kesäterveisin
Janne