Pohdintaa ja ideoita Lisa Sounion kirjasta Brändikäs

Brändikkään kansi

Vihdoinkin, ja pitkästä aikaa sain kirjoitettua kirjaesseen, eli tällä kertaa poimintoja ja kolahduksia Lisa Sounion kirjasta Brändikäs (linkin takaa löytyy päheä video, jossa Lisa kommentoi kirjaansa). Lisa Souniolla on takana värikäs historia erilaisten brändien parissa. Hän toimi Iittalan Brand Managerina, joten Iittala, Marimekko ja Alvar Aalto ovat tuttuja omien projektien kautta. Lisäksi hänellä on (ollut) kaksi firmaa, Sonay ja Dopplr, ja kokemuksista yrittäjänä kirjassa on monia tarinoita. Talentum julkaisi Lisan kirjan 2010, ja itse sain sen lainaan Mimmulta maaliskuussa 2011 ennen Pariisin Team Masterya. Nyt tänä viikonloppuna luin sen loppuun, eli puolisen vuotta meni kaiken kaikkiaan. Minulla on monta kirjaa käynnissä yhtä aikaa. Kirjassa on paljon hyviä tarinoita, ja muistilappuni kirjasivat seuraavat kolahdukset. Monet niistä pätee Monkeyyn suoraan, joko osittain jo huomioituina tai sitten ideoina, jotka pitää viedä käytäntöön uudestaan ja uudestaan. Ekaksi numeron jälkeen on suora sitaatti kirjasta, mutta sivunumeron ja nuolen jälkeen omaa pohdintaa ja ajatuksia teemaan liittyen. Linkittelin useita omia pohdintoja vanhoihin blogikirjoituksiin – niitä hauska lukea näin jälkikäteen. Klikkaa ”More” -painiketta niin pääset lukemaan pitkän postauksen joka sisältää 23 kolahdusta.

  1.  Markkinoinnin ja viestinnän osaaminen on keskeisin kilpailuetu. (s.27) -> Meidän pitää osata viestiä osaamisestamme, muuten emme sitä saa ikinä kaupaksi, eikä siitä siten olen mitään hyötyä.
  2. Jos haluaa brändiksi, on kestettävä vihaa ja vainoa. (s. 43) -> Kerran yksi potentiaalinen yhteistyökumppani pyysi meitä deletoimaan nettisivumme.
  3. Asiantuntijapalveluiden markkinoinnin lähtökohtana on viestintätaitojen kehittäminen. Miten lääkäristä syntyy (tehdään) brändi? (s. 61) -> Haluttavasta brändistä maksetaan paremmin. Kokemustalouden mukainen lisäarvo on toimintamme ytimessä. Haluamme että kumppanimme haluaa juuri meidät tekemään jännittäviä juttuja heidän kanssaan.
  4. Suomen yritykset ovat kansainvälisesti pieniä, ja resurssit ovat niukkoja. Siksi intohimon lietsominen on menestyksen edellytys. (s. 66) -> Monkey Busineksen ytimessä on intohimo. Jos olisimme tuijottaneet numeroita, firmaa ei olisi ikinä perustettu.
  5. Kokoukset Kirstin kanssa olivat kuin ilotulitusta. Keskustelu lainehti laidasta laitaan. Käsiteltiin aina viisi asiaa yhdellä kertaa. (s. 69) -> Muistuttaa hieman meidän tapaamme toimia. Tosin välillä ollaan myös rauhallisia.
  6. Kirsti Paakkanen korostaa usein, että on haistettava, mihin maailma on menossa. … Joskus on vain uskottava. Yritysten ja yksilöiden kyky uusiutua riippuukin yhä enemmän siitä, että uskaltaa luottaa joskus kylähulluudelta kuulostaviin aavistuksiin. Intuitio on jalostunein älykkyyden muoto. (s. 80) -> Himasen kiteyttämän Ville Valo filosofian ytimessä on tiimi, joka tuottaa rohkeutta eli pokkaa seurata kutinaa varpaassa, intuitiota. Inspiraatio on katoavaa, ja silloin kuin se iskee, on toimittava. Jos tuntuu että pitäisi, niin silloin pitää, sanoi Johanna minulle kerran.
  7. Viestintää on vaikea mitata, eikä sitä osata liittää liiketoiminnan arviontiin. Toisaalta viestintää on myös puhe-, neuvottelu- ja esiintymistaidot. Nyt niitä edellytetään kaikilta, niin bisnes- kuin huoltomiehiltä. Edelläkävijätyypit, jotka ovat oivaltaneet viestinnän roolin, viestivät reippaasti suoraan. Heistä tulee yrityksen ääniä ja kasvoja asemaan katsomatta. (s. 86) -> Kuinkahan monta ihmistä olemme viiden viime vuoden aikana tavannut? Aika monta, eikä tärkeimpiä asioita voi mitata rahassa.
  8. Omaperäisesti viestivät yritykset ovat energisiä. Niiden brändit mielletään puoleensavetäviksi. Ne houkuttelevat osaajia, ostajia ja pääomaa. Usein yritys ei itse tajua, mitä mielikuvia sen viestintä herättää. (s. 86) -> Tulee mieleen reissumme Omaniin 🙂
  9. Perinteisesti designyritykset ovat tehneet vuoden tuloksen loka-joulukuun aikana. Tämä ajatusmalli lamauttaa henkilöstön muina kuukausina; mitäs tässä, odotellaan myyntisesonkia. (s. 93) -> Milloin Monkey tekee tuloksen? Milloin olemme lamaantuneina?
  10. Miksi design on tärkeää brändäyksessä? Se minkälaiselta esimerkiksi matkapuhelimen käyttökokemus tuntuu, määrittelee brändin asiakkaan päässä. Kiteytettynä: tuotteen tai palvelun arvo muodostuu siitä, miltä ne näyttävät ja tuntuvat. … Mikä on brändin look ja feel? (s. 113) -> Tunne on kaikki kaikessa. Miltä tuntuu on totta, vai miten se meni? Isot päätökset tehdään sydämellä. Viestimme silmillä. Miltä MB tuntuu ja näyttää?
  11. Osasyynä potkuihin oli tosin omavaltaisuuteni, matkani maailmalle silloin, kun uskoin kanansainvälisten konferenssien kehittävän ammattitaitoani. Valitettavasti pomot olivat sitä mieltä, että kansainvälistä bisnestä rakennetaan istumalla pääkonttorissa kahdeksasta viiteen. (s. 148) -> Mekin tykätään kansainvälisistä konferensseista! Ensi kevään ohjelmassa mm. SoL:n Euroopan foorumi, ehkäpä Lift12 sekä haaveissa myös TED Global Edinburgissa.
  12. Muotoilijan bisnesopit mm. 3. Luo puheenaiheita ja 5. pidä huolta että ajatuksesi löytyvät verkosta sekä ajatus ”Tee itsellesi kaunis ja kirkas hinnasto, tuntityö, päivät, projektit. Kun apua kysytään, voit lähettää hinnaston. … Tee esimerkiksi edullisempi hinnasto yliopistoille, järjestöille ja meriittitöille. Vastaanottaja voi pöyristyä suoruuttasi. Tee hinnaston liitteeksi koskettava johdanto, jossa kerrot, että sinun on työlläsi elätettävä perheesi.” (s. 159 – 167) -> Ruusukamppanjamme herätti puhetta ja iloa. Ja blogia ja Facebookia pitäisi muistaa ja jaksaa päivittää.
  13. ”Lisää juhlia.” Tutustumiskynnystä pitäisikin madaltaa kaikissa virallisissa tilaisuuksissa. Järjestäjien tulisi miettiä uusia keinoja, joilla vieraat voisi rennosti esitellä toisilleen. Yritykset, ihmiset ja yhteisöt, älkää antako presidentin omia Suomen parhaita juhlia vaan kehitelkää omia kiinnostavia traditioita ja seremonioita! (s. 184) -> Tervetuloa Monkey Busineksen 5-v juhlaan ja Yellow Officen 2-v tupareihin ensi helmikuussa.
  14. ”Tuikkiiko silmissä ”puhu mulle” -tuli? -Ruben Stiller (s. 190) -> Kysyimme Tatun kanssa työpajassa perinteisen kysymyksen: ”Miten viestimme?” mutta vastaus oli yllättävä ja brilliantti: ”Silmillä.”
  15. Idea: Lähetä ihmisille (muisti-)kirja kuten Pekka Himanen. Tai keltainen kirje. (s. 210) -> Kyllä! Ensi viikolla teemme muistikirjakampanjan.
  16. Puheen / esityksen pitämisestä: ”Mieti, oletko keventäjä, kiintiötyyppi vai tiukka asiantuntija. Älä yritä kertoa liikaa, kerro mieluummin lyhyesti. … Muista että rocktähdetkin kehuvat yleisöä.” (s. 216) -> Liftissä pitämäni puhe jännitti todella paljon. Kirja antoi uskoa, ja rohkaisua, puheen jälkeen. Esityksiä pitää päästä treenaamaan, jotta viesti on ytimekäs, tarina herättää tunteita ja jää mieliin. Ehkäpä voisimme pitää TED-henkiset treenit joskus keltaisella toimistolla. Kuka haluaa mukaan?
  17. Minulle suurin vetokoukku ryhtyä yrittäjäksi oli halu luoda jotakin, missä oma kädenjälki näkyy. Minun unelmani on yhä luoda jotakin Iittalan ja Marimekon kaltaista mutta villimpää. … Yrittäjyys onkin sekoitus sekoitus realismia ja päiväunia. (s. 228) -> Olen yrittäjä, koska uskon sen olevan paras tapa muuttaa maailmaa hyvinvoivemmaksi.
  18. Oletko ufo? Jos asiakkaat eivät ymmärrä, mitä teet, olet ufo. (s. 230) -> Joo, tää kyllä kolahti. Me ollaan ufoja. Viestin ja viestinnän kanssa on vielä paljon paljon hommia.
  19. Etten pitkään aikaan osannut selittää edes lähimmille ystävilleni, mitä yritykseni tekee ja miksi sillä on niin kummallinen nimi: Sonay Oy. (s. 232) -> Tuttu tunne. Mikä Monkey Business? Mitä te oikein teette? Kohta viisi vuotta on tätä mietitty, ja ehkä se pikkuhiljaa alkaa selvitä… 🙂
  20. Ei kannata pelätä, vaikka … joutuisi muokkaamaan bisnesstrategiaa uusiksi liki kuukaudenvälein. Verkko ei ole savupiipputeollisuutta vaan salamannopeasti muuttuva ameeba. Eilen saatoit olla häviöllä, huomenna olet voittaja. (s. 236) -> Nettibisneksissä näin on varmasti, ja koen että palvelubisneksissä myös, ei ehkä niin rajulla vauhdilla, mutta kuitenkin. Monkey on muuttunut ja elänyt paljon viime vuosien aikana.
  21. ”Tee mitä sydän sanoo. Jos ei tunnu oikealta, älä tee. Älä pakota. Sydän kertoo, minne kannattaa mennä.” – Kirsti Paakkanen (s. 246) -> Amen.
  22. Tähtää tähtiin. Halu muuttaa systeemiä on yrittäjyyden keskeinen draiveri. (s. 247) -> Esan Paphos -seminaarin käyneinä systeemiälyykkys on ykkösarvojamme. Ja tähdet maalina.
  23. Huomion himo. Jokainen ihminen, asemaan, kukkaroon ja ikään katsomatta, haluaa tulla huomatuksi. (s. 249) -> Viime aikoina olen pohdiskellut paljon Pekka Himasen paljon puhumaa arvonannon teemaa ja tapaa. Arvonannon hetki on tämä hetki. Huomioi, anna ihmisille arvo. Yritän entistä paremmin huomioida jokaisen.

 

Kiitos Lisa että jaoit tarinasi kirjan muodossa. Rock on!

Ps. Johannes Partasen yhteenveto samasta kirjasta löytyy Tiimiakatemia Magazinesta.
Ps2. Tiimiakatemialaisilla on nykyään valtava esseepankki. Sieltä paljon reflektioita Lisan kirjasta.

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.