Joulukalenterin luukku 7 – MB:n teemavuodet

Heps!

Viime vuoden joulukalenterissa kirjoitin teille Monkey Busineksen teemoista tuleville vuosille, ( sorry, kuvat ei näy. Ville, voiko ne korjata?) ja siinä määrittelin vuoden 2010 Mahatma Gandhin -vuodeksi. Gandhi sanoi: ”Meidän itsemme on oltava se muutos, jota maailmalta haluamme. Se vaatii meiltä rohkeutta ja jääräpäisyyttä.” Kun luin oman postaukseni viime vuodelta uudelleen, muistin että ajattelin sitä kirjoittaessani, että meidän täytyy itse uskoa Monkey Businekseen eniten. Kyseenalaistajia ja epäilijöitä on riittänyt. Onpa ehdotettu jopa Monkey Business Lame edition -tyyppistä ratkaisua, jossa apinameininkiä hieman rauhoitettaisiin ja otettaisiin askel asiallisempaan suuntaan. Ja vaikka tiedän tämänkin kommentin sanojan tarkoittaneen vain ja ainoastaan hyvää, emme tule toimimaan ohjeen mukaan.

Yksi tavoite ensi vuodelle on juosta Tukholman marathon alle viiteen tuntiin.

Välillä usko horjuu itselläkin, se lienee normaalia. Silloin esiin astuu kuitenkin tiimi. Maanantai-aamun Monkey treenien merkitys, jota hehkutin jo aikaisemmin, on tässä asiassa älyttömän suuri. Kun oma usko horjuu, muut kannustavat ja valavat uskoa. Tantourist jaksaa aina hokea, kuinka voimme saavuttaa mitä tahansa jos tarpeeksi haluamme. Ja niinhän se on. Me itse määrittelemme menestyksemme mittarit.

Ensi vuoden teema henkilöityy Suomen entiseen presidenttiin, Urho Kaleva Kekkoseen. UKK oli jääräpäinen ja päämäärätietoinen johtaja, joka oli valmis tekemään mitä tahansa saavuttaakseen tavoitteensa.

Urkki oli välillä aikamoinen intiaani.

Olen jo nyt aika varma siitä, että Monkey Busineksen ensi vuodesta tulee haastava. Kuherruskuukausi (tai siis vuosi) on ohi. Meidän pitää pystyä toimimaan selkeämmin ja asiakaslähtöisemmin. Tänään lounaskeskustelun lomassa määrittelin Monkey Busineksen kaksi haastetta tulevaan vuoteen.

1. Mallintaminen ja materiaalit. Meidän pitää pystyä mallintamaan sekä yrityksemme sisäiset toimintaprosessit että asiakkaille tarjoamamme oppimisprosessit, jotta voimme kehittää niitä eteenpäin. Yksi tärkeä näkökulma mallintamiseen on myös toimintojen monistaminen eri ympäristöihin. Mallintamisen avulla synnytämme jaetun ymmärryksen siitä, mitä prosessissa oikeastaan tapahtuu ja pystymme hahmottamaan ne kohdat joista sen arvo syntyy. Materiaalien tuottaminen käyttämistämme työkaluista, menetelmistä sekä prosesseista luo toiminnallemme jatkuvuutta ja kestävyyttä. Kaikkea tarvitse keksiä joka kerta uudelleen.

2. Omien tuotteiden kehittäminen. Tässä asiassa olemme kehittyneet huimasti jo tämän syksyn aikana. Mielenmallipeli, Johtavien ajatusten synnytysprosessi, Travel Agency for Superheroes ja niin edelleen. Paljon on kuitenkin vielä työtä tehtävänä. Tuotteet pitää saada viestittyä niin, että asiakas ymmärtää mitä arvoa se hänelle tuottaa. Tuotevalitsin on jo tulossa ja nettikauppakin on kehitteillä. Tarvitsemme omia tuotteita myös päästäksemme parempaan asemaan ravintoketjussa. Sen saavuttamiseen tarvitsemme lisää asiakkaita ja isompia keikkoja.

Mitä mieltä sinä olet?

Terveisin Janne Monkey

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.