Mielenmallipeli Tukholmassa 20. Toukokuuta 2012 – Tervetuloa!

[tp lang=”fi” not_in=”en”]

Mielenmallipelin tuotteistustarina

Eletään vuotta 2006. Kaksi tulevaa Monkey Busineksen ydinpelaajaa, Ville & Henna, ovat osallistujina Tiimiakatemian Luova Älykkyys ja Notkeus aka Innovoijan Tie -koulutusohjelmassa. Kyseisellä valmennuskerralla tavoitteena on suunnitella peli. Pohjille on luettu Mielenmallit -osio Peter Sengen kirjasta 5th Discipline ja on opittu, että mielenmallit ovat syvälle sisäämme rakentuneita olettamuksia, yleistyksiä ja jopa kuvia ja kuvitelmia, jotka vaikuttavat siihen, miten näemme maailman ja miten toimimme. Vaikuttaa siltä, että tiimityössä olisi äärettömän tärkeää päästä selville näistä mielenmalleista, sekä omista että toisten. Tämän ajatuksen johdattamana syntyy Mielenmallipeli.

Mielenmallipelissä on kyse yhdessä ajattelusta. Jokainen meistä ajattelee ainutlaatuisesti ja haluaa tulla huomatuksi, kuulluksi ja ymmärretyksi. Haaste on, että kaikkien kanssa keskustelu ja ymmärtävä kuuntelu vie paljon aikaa. Mielenmallipelin avulla keskustelussa päästään nopeasti merkitykselliselle ja mielenkiintoiselle tasolle. Se auttaa ihmisiä puhumaan sydämestään ja auttaa yhdessä oppimista. ”Yrityksen menestys riippuu siitä prosessista, jossa johtoryhmä kykenee muuttamaan yhteisiä mielenmallejaan yrityksestään, markkinastaan ja kilpailijoistaan.”, sanoi Royal Dutch Shellin johtoryhmässä vaikuttanut Arie de Geus. Shellillä suunnittelua ajateltiin oppimisena, ja organisaatiosuunnittelua koko organisaation oppimisena. Avainkysymys oli, kuinka voidaan kehittää organisaation yhdessä oppimisen kykyä. Mielenmallipeli pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen.

Toinen merkittävä vaikuttaja mielenmallipelin logiikassa on William Isaacs  ja hänen kirjansa Dialogi ja yhdessä ajattelun taito. Isaacs puhuu näkymättömän arkkitehtuurista, joka on erilaisten näkymättömien voimien ja aikomusten maailma – sosiaalinen todellisuus, jota emme yleensä näe. Dialogin avulla voi luoda kurkistusaukkoja tähän näkymättömään todellisuuteen, jossa on jotain sellaista, mitä emme tiedä, mutta haluamme selvittää. Mielenmallipelin pelaaminen tiimeissä on tärkeää juuri tästä syystä. Se auttaa tiimejä kehittämään dialogia ja yhteisiä mielenmalleja toiminnastaan ja sen ydinkäsitteistä.

Mielenmallipelin kehitysasekeleita ja kansainvälinen lanseeraus

Ensimmäinen protopelilauta syntyi hyrränä toimivan kokispullon ja käsinkirjoitettujen kysymyspapereiden ”Mikä on mielenmallisi..?” avulla. Sitä pyöriteltiin Tiimiakatemian tiimien treeneissä testimielessä ahkerasti, kunnes valmentaja Timo Lehtonen innostui rakentamaan autotallissaan kunnon hyrrän. Hyrrässä suomalainen jääkiekkoilija edusti yksin pohdiskelua, palomies parikeskustelua, ruotsalainen pikkuporukalla juttelua ja nainen koko ryhmän dialogia kustakin lapuista esiin tulevasta kysymyksestä. Vuonna 2009 Kukuna Design tuotti hyrrän rinnalle pelilaudan, jonka taskuista kysymyskortteja pystyi nostamaan sattumanvaraisessa järjestyksessä, ja samalla jännittävyyskerroin ja pelillisyys lisääntyivät huomattavasti. Lautapelin 2.0 version keihtykseen kiinnitettiin muotoilija Janne Palovuori vuonna 2011. Jannen avulla syntyi ensimmäinen kova pelikotelo ja 3 erilaista uutta hyrrää fiilisten mukaan vaihdettavaksi. Tähän päivään mennessä peliä on pelattu yli 100 ryhmän kanssa Suomessa, kerran Saksassa ja pari kertaa Brasiliassa ja ja olemme innoissamme sen uusimman mallin lanseeraamisesta kansainvälisesti 20.5.2012 Tukholman SoL European Forumin pre-päivän workshopissa. Jokainen työpajan osallistuja tulee saamaan uuden pelilaudan ja käyttökoulutuksen pelin läpivientiin työpajamme aikana. Jännittävään pelaajajoukkoon ja pelikehityksen tukijajoukkoon voi ilmoittautua Eventbritessa.

Tukholman työpajamme tavoitteena on tukea Mielenmallipelin kehitystä nettiversiona. Nettipeli mahdollistaisi pelaamisen ympäri maailmaa myös itsenäisesti ilman Monkey Business -hosteja. Online-pelin avulla voi myös kerätä merkityksellistä dataa eri teemoista ja kysymyksistä, kuten Mikä on suomalaisten mielenmalli johtajuudesta? vs. Mikä on brasilialaisten mielenmalli johtajuudesta? Tai mitä mielenmalleja brasilialaisilla on hyvästä yhteiskunnasta verrattuna suomalaisten mielenmalleihin hyvästä yhteiskunnasta?

Mielenmallipelin vieminen nettiin on suurin investointi mitä Monkey Business on historiassaan tehnyt. Olemme valmiita tekemään sen nyt, ja tarvitsemme apuasi. Osaatko koodata? Haluatko kehittää projektia kumppanuussuhteessa Monkey Busineksen kanssa? Haluatko sijoittaa meihin? Kysymyksiä riittää. Tärkeää on tehdä tekoja – Tukholmaan siis!

Keltaisin terveisin,
Henna Monkey

 

[tp lang=”en” not_in=”fi”]
Back in 2006, in Tiimiakatemia Finland’s training program we were assigned to create a game. We had just read the Mental Models section from Peter Senge’s 5th Discipline and learned that Mental Models are deeply ingrained assumptions, generalizations or even pictures or images that influence how we understand the world and how we take action. We thought it would be extremely useful to be aware of our own Mental Models and those of our team mates, so we created the Mental Models Game!

The first boardgame model (after the original coke-bottle spin-wheel & paper sheets of 2006) from Kukuna Design, 2009.

The Mental Models Game is all about dialogue oriented with meaningful questions. Everyone thinks uniquely and wants to be noticed, heard and understood. To discover, listen, and act with everyone’s thinking you need time and understanding. Mental Models Game helps you to share and create with you team in real time. It helps people to speak from their heart and takes the conversation effortlessly to an interesting level. So it’s used for creating awareness of the Mental Models of the players and their organizations, as well as better aligning a team and creating a shared vision. According to Arie De Geus, the success of a company depends on ”the process whereby management teams change their shared mental models of their company, their markets, and their competitors.” Another significant influence behind the game is William Isaacs and his book Dialogue and the art of thinking together, that speaks about the ”architecture of the invisible”, a subtle world of forces born of intention ”aperture” through which social realities unfold. That’s where the interesting stuff lies. There’s someting we don’t know and we want to find it out by playing.

Second boardgame version of the Mental Models Game, designed by Janne Palovuori, 2011.

Today Mental Models Game game has been played with more than 100 groups in Finland, and we are excited to launch it internationally at SoL European Forum pre-day workshop in May 20th 2012! The questions used in the pre-day workshop will be orientative for the forum and great for teams. The workshop will offer a game experience and user training as well as the game itself to take home with you. As the game is a strategic tool for team learning, we have launched for example a team ticket for 3 players with 100 € including the game. All kinds of participation possibilities can be found here, and if you feel you’d really like to join but cannot afford it, you can just apply for a scholarship by sending an application to us. You can also apply for a scholarship to the forum if you’re young and genuinely interested in systems thinking.

Our intention with this workshop is to support the development of a web platform for the game. That would allow playing the game online all over the world also without having us present as facilitators. With an online game we could have open data version plus private team versions, and with the open data one we could for example collect data about the players in different countries and make useful open summaries, eg. What do the Finns understand by leadership? versus What do the Brazilians understand by leadership? or What do the Chinese understand by leadership? Or what do 55 year old people understand by leadership versus what do the 30 year old ones understand by it?

The online platform will be the biggest investment Monkey Business has made in it’s history. We are willing to do it this spring and need your help. We welcome support, and here’s a tip for the brave and ambitious ones: we need a programmer who wants make this happen by working at the Yellow Office with us during the process.

We hope you can make it to Stockholm with us in May 20-23! There’ll be 4 Monkeys on board for this workshop and for the whole SoL European forum: Ville, Johanna, Minna and Henna.

Sign in here and see you there!

With yellow regards,
Henna

 

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.