Apinajamit Tampereella ja Rio de Janeirossa

Bloggaus suomeksi alla:

…astun sisään ihmisiä kuhisevaan tilaan, ja haen katsellaani tuttuja, ainakin tapahtuman järjestäjää, joka on kutsunut minut mukaan erityisesti koska edustan kaukaista maata ja yritystä, joka toimii samalla alalla kuin hekin. Kaikki puhuvat portugalia, mutta ei hätää, tämä on jo toinen portugalinkielinen tapahtuma, johon osallistun sitten São Paulon Rails & Girls -workshopin viime syyskuussa… Global Service Jam  on tapahtuma, joka pyöri 1.-3.3. kaikkialla maailmassa. Monkey Business osallistui tähän asialliseen ja tuottavaan Jamiin ensimmäistä kertaa järjestämällä koko tapahtuman Tampereella ja liittymällä mukaan myös Rio de Janeirossa Brasiliassa.

Jami-innostuksesta täytyy kiittää kavereitamme Marinaa Melbournesta innovaatiotoimisto 6.2:sta, Ainia Berliinistä Volkkarilta ja Julianaa São Paulosta DesignEchosilta, koska he ovat jakaneet kanssamme huikeita tarinoita Global Service Jamista. Ne tarinat saivat minut kannustamaan Mikko Monkeytä, kun hän mietti Tampereen Jamin järjestämistä, ja ne tarinat saivat minut myös osallistumaan Rio Service Jamiin.

Riossa minulla oli kaksi hyvää syytä osallistumineen. Ensinnäkin halusin tietää, millaisia palveluita täällä paikallisesti tarvitaan, ja koin että Rio Service Jam on paras paikka selvittää tämä kysymys. Toisaalta halusin tehdä jotain yhdessä järjestävän firman MJV:n kanssa, koska olen tavannut heidän toimitusjohtajansa jo aiemmin ja meitä yhdistää kiinnostus design thinkingiin ja kansainvälisten kumppaneiden kanssa toimintaan.

Tapahtuman konsepti on simppeli: ”luo käyttökelpoinen palvelu 48 tunnissa”. Palvelumuotoiluprosessi alkoi aiheiden hahmottelulla ja tiimiyttämisellä kunkin oman kiinnostuksen mukaan. Prosessin aikana saimme useita pikakursseja teemaan ja myös vertaislainan hakuun, pelillistämiseen ja online markkinointiin, jotta osasimme kehittää palvelusta todella käytännössä toimivan. Moni läpikäyty idea ja video oli jo minulle tuttu design thinking workshopeista IDEO:n kanssa San Franciscossa ja Monkey Busineksen kanssa Suomessa, mutta silti prosessin huikeus yllätti!

Tecnologias

Valitsimme teemaksemme sen haasteen, että moni ihminen ei tiedä mitä syö ja mitä pitäisi syödä. Palvelumme ”Sabe o que é bom?” tai suomeksi ”Tiedätkö mikä on hyväksi?” kehittyi kampanjaksi, jonka avulla lapset saadaan vaatimaan hyvää ruokaa ja ohjeistamaan myös vanhempiaan terveellisessä ruokailussa. Vakuutuimme tarpeesta haastattelemalla useita perheitä kauppakeskuksessa. Sitten kehitimme liveprototyypin suunnittelemastamme opetuksellisesta nettialustasta ja testasimme sitä lasten kanssa puistossa videoiden koko prosessin. 48h työskentelyn päätteeksi esittelimme idean nettialustasta ja saimme kaikki osallistujat laulamaan sivustolle tekemäämme tunnaribiisiä ilman treenausta!  Toimi! Olimme luoneet laulun yhteistyössä Tampereen Jamin kanssa 10 min haasteaikana, jonka Ville Monkey asetti molemmille tiimeille sanoen: ”Nyt teillä on 10 min aikaa tehdä laulu ja laulaa se toiselle tiimille skypessä.” Siinä vaiheessa työtä 10 min haaste pallon toisella puolella olevan toisen tiimin kanssa auttoi paljon eteenpäin. Yleisesti ottaen palvelukehityksen vauhti 48h määritellyssä ajassa oli tärkeää nähdä – voisimme käyttää tätä konseptia jo olemassa olevien projektien nopeaan kehitykseen myös.

Tiedätkö mikä on hyväksi? Konseptin testausta lasten kanssa leikkipuistossa.

Tiedätkö mikä on hyväksi? Konseptin testausta lasten kanssa leikkipuistossa.

Paras osa koko kokemusta oli kumminkin se, että pysähdyimme katsomaan elämää. Pysähdyimme katsomaan elämää. Piste. Tämä fakta ansaitsee suuren arvon, koska viime aikoina en ole juurikaan pysähtynyt katsomaan elämää. Oli palkitsevaa pysähtyä haastattelemaan perheitä kauppakeskuksissa ja lapsia puistossa. Oli myös shokeeraavaa huomata, miten vähän ihmiset ajattelevat mitä syövät. Huomasimme että ruokatiedon lisääminen on tarpeellista kahdesta syystä – ensinnäkin koska kaikki tarvitsevat hyvää ruokaa elääkseen terveinä, ja toisaalta koska ruokateollisuudella on vaikutus tähän kuumaan palloon, jolla elämme. Olisi hyödyllistä tietää syömästämme ruoasta sekä terveydelliset että ympäristöön kohdistuvat vaikutukset.

Haluamme jatkaa palvelumme kehitystä tästä eteenpäin – sivuston design on jo valmis, nyt se vain pitää laittaa nettiin jonkun ohjelmoijan avulla..

Lopulta totesimme, että jos haluaa kasvaa, tarvitsee vain aikaa, rauhaa ja hyvää ruokaa. Viikonlopun oppi ja koppi koko tiimillemme oli, että jos haluat oppia jotain mistä et vielä tiedä mitään, tee siitä projekti!

Onnellinen tiimi.

Onnellinen tiimi.

Riossa rauhoittuen rankan ja tuottoisan viikonlopun jälkeen,

Henna

Here’s the blog text in English:

…I step into a place full of people and try to see if I know someone in there. At least I try to find the organizer of this whole thing. She has invited me in for two reasons. Firstly because I come from a far away country and secondly becauseour companies work on the same field. Everyone speaks portuguese in here but I’m not worried. This is already a second portuguese speaking event that I take part into after the Rails & Girls workshop in São Paulo in September 2012… Global Service Jam is an event that was run in the beginning of March all around the globe. Monkey Business took part on this funky and productive movement for the first time organizing a Jam in Tampere, Finland, and participating to a Jam in Rio de Janeiro, Brazil.

I must say thanks for Marina from Melbourne / 6.2, Aini from Berlin / Wolkswagen and Juliana from São Paulo / DesignEchos for sharing the inspiring stories about this Jamming stuff. Those stories made me to encourage Mikko Monkey when he wondered if he should host a Jam in Tampere and they also made me willing to participate a Jam here in Rio.

In Rio the motivation for participation came from two insights: firstly I was interested in finding out what kind of services people desire locally in Rio and I saw Rio Service Jam as a great chance for researching this thing. Secondly I wanted to do something with a service design company MJV that organized the Jam. I had met the CEO of this company already before and we share the interest on design thinking and the willingness to work with international partners.

The service design process was very cool – we got several crash courses on the theme and also on crowd funding, gamification and online public attraction. A lot of the knowledge content was familiar to me from earlier workshops with IDEO in SFO and Monkey Business in Finland but still the action we made over the 3 days was something I never had imagined before!

Technologies for online and offline interaction.

Technologies for online and offline interaction.

We spotted a challenge that many people do not know what they eat and what should they eat. Our service ”Sabe o que é bom?” or ”You know what’s good?” became a campaign to make children desire good food and to educate their parents on food. We developed the service by interviewing various families at the shopping center, creating a live prototype of an online service and testing it in practice with kids at the park, filming the whole process and producing a video about it. In the end we presented the idea of an educational platform and the song that everyone could sing instantly without any practice! Impressive! With the song we also had a great chance to collaborate with Tampere because we set a time limit of 10 minutes for making it in both ends, and then we were singing to each other via Skype and exchanging the lyrics. That boost from sharing was important at the development of the song because it speeded up the process. The speed that a development project gets in a predetermined 48h time-frame was meaningful to see – we can use this formula for our existing projects too.

Sab

Do you know what’s good? Testing the concept with kids at the park.

Greatest part of this weekend was that we stopped to observe life. We stopped to observe life. Dot. This fact deserves a special emphasis because I hardly ever do it nowadays. And I felt so happy doing it. It was really fulfilling to stop to make the interviews with families in the shopping center and with the kids at the park. It was also shocking to realize how little people know about food they eat. Our observation was that there is a need for education in alimentation and nutrition for two reasons – firstly because everyone needs healthy food to be healthy and secondly because everything we eat has an impact on this hot ball we are living at. The food industry also contributes to the global warming and so it would be useful to know the nutritional facts as well as the environmental facts related with the food we eat. We look to continue to complete the platform – the design of it is done already and now we would need a programmer to make it happen online.

In the end of our process we concluded that to grown you only need time and calming down. The learning of the weekend for me was that if you do not know something – go and make a project about it and you will learn!

Onnellinen tiimi.

Happy team in the end.

Calming down in Rio de Janeiro now after the hectic and committed weekend,

Henna

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.