Oliko Seppo Räty oikeassa? 5 teesiä ihmislähtöiseen johtamiseen.

Bloggaus suomeksi alla:

Oma oppimiseni tapahtuu yksinkertaiselle Aktiivipojalle soveliaasti tunteiden kautta. Muistiini tallentuvat tarinat jotka ovat tunnekäyrää hipaisseet. Näille tarinoille rakennan sitten oman merkitykseni, ankkurin historiaan, parhaimmillaan oppimiseksi kutsutun yhteyden. Yleensä muistan jostain kirjallisesta merkkiteoksesta vain tarinat ja korvaan loput mielikuvituksella.

Tatu Tuohimetsä

Aktiivipoika Tatu pohtii oliko Seppo oikeassa.

Yksi muistiini tallentunut lause on Sepon jonkun Saksassa pidettyjen kisojen jälkeen joskus murjaisema: ”Saksa on paska maa… missä on seuraavat kisat?” Tämä lause on jopa saanut vahvistusta ”nukkuessani” lentokentällä Frankfurtissa tahi junassa Saksan läpi muutaman kerran matkatessani. Yöt ovat olleet ankeahkoja kovan kylmällä lattialla, kanssamatkustajat äänekkäitä ja makkarat stressivatsalle rasvaisia. Todellisuudessani olin siis Sepon linjoilla, Saksa on paska maa.  Kyllä.

Sepon mantraa toistellessani muistin Matin filosofiallisen toteamuksen: ”Anna tsäänssille mahdollisuus” ja Esan ”havainnon tarkistamisen”.  Sepon, Matin ja Esan innoittamina pyörsin päätökseni jäädä kotiin ja lähdinkin Saksaan. Tutkimaan Resurssiviisaita ratkaisuja SITRA:n järjestämällä oppimismatkalla, osana isompaa erikoisjoukkoa keskisuomesta. Ennen lähtöä JAMMaestro Mikko vielä kehui saksalaisten olevan edellä suomea palvelumuotoilun ja muotoiluajattelun saralla. Otin matkaan otsikon tutkimuskysymykseni, näkökulmaksi paikallisuusajattelun&kokeilukulttuurin ja työkaluksi empatian Peter Sengen oppimismatkaohjeen mukaan: ” The aim is not to see something – the goal is to see each other”.

Saksalaiset puhuivat paljon yksin ja välillä epäselvää englantia. Olivat itsevarmoja ja innostuneita asiastaan. Weissbier oli kylmää, currywurst kuumaa ja elämä hyvää. Berliinin creative sustainability walk tunteita herättävä, siellä missä ennen oli muuri ja totaalinen kontrolli kukkii nyt luovuus välillä anarkian puolelle ryöpsähtäen.

Ihmisiä muurilla.

Ehkä muurin ja äärimmäisen erottelun ajoista johtuen ihmisiä tunnuttiin nykyään kohtelevan yksilöinä. Juuri muotoiluajattelun ydinteemoja mukaillen, yksilö keskiöön ja tekemään asioita joissa tuntuu hänen todellisuudessaan olevan järkeä. Mikäli haluamme ihmisten vähentävän autoilua, emme yläjohtoisesti ole viisaita ja käske kaikkea kaikille saman verran, vaan haastamme ihmisen itse pohtimaan mikä olisi hänen tapansa vähentää hiilijalanjälkeä. Ja sitten vielä autamme häntä onnistumaan, opastamalla, neuvomalla ja palkitsemalla. Kuinka mahdollistamme ihmisen erilaisen käyttäytymisen?

Näistä kokemistani aineksista ja aineista, loistavan innostavista keskusteluista ja ihmettelyn tuokioista kiteytin noin viisi teesiä ihmislähtöiseen muutosjohtamiseen, bottom up Saksan malliin näin:

0.9 SYSTEEMI – tunnista se. Kehumalla avaat enemmän ovia kuin yhdelläkään avainnipulla.  Kuinka saamme riittävästi vaikutusvaltaisia alussa mukaan jotta pääsemme lasikatosta läpi? Synnytä yhteistä ymmärrystä toiminnasta, miksi –perustasta. Mitä ongelmaa olemme ratkaisemassa tahi mitä mitä uutta luomassa? Riittävän suuri mittakaava jotta vaikutus näkyy, kuuluu ja tuntuu.

1.0 TEKIJÄT ovat sankareita. Käynnistä kokeilut heti, ne ovat innovaatioiden siemeniä. Osallista toimijat HETI alusta, valtuuta toimimaan, ota mukaan. Kuuntele ja kysy, kysy, kysy – älä tuputa vastauksiasi! Jokainen idea on hyvä!

2.0 VIESTI – muista Wiion lait. Kutsu ihmisiä mukaan osallistumaan omalla tavallaan. Herätä tunne! Vie viestiä ihmisenä ihmiselle, ovelta ovelle, suusta suuhun. Luo ”personat” kohdeheimoista, löydä avainsanat ja muotoile eri viestejä. Älä luota sähköpostiin! Kuka niitä haluaa vastaanottaa?

3.0 AIKA – Hyvät ideat toteutuvat nopeasti, nopeasti on useita vuosia. Ymmärrä aikajänne, luota prosessiin, älä luovuta.  Vuosi ei riitä mihinkään.

4.0 JUHLI Alleviivaa onnistumisia, juhli voittoja, tee tulokset ja tilanne näkyväksi. Vuorovaikutus rohkaisee yksilöä ylittämään mielen käsijarrut.

5.0 ”Maailma on hieno paikka ja sen puolesta kannattaa taistella.” -Hemingway-

 

Sepolle terveisiä – olit väärässä.

 

Kirjoittanut: Aktiivipoika Tatu

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.