Ideoita markkinointiin – Millä tavoin voisin markkinoida?

Olen iloinen, että olen alkanut tekemään markkinointia ennen kuin internetin käyttö tai sosiaalinen media yleistyi. Ensimmäiset markkinointiopit tulivat osana Kainuun Nuoret Johtajat -koulutusta mitä vetivät sittemmin Intotalon ja Corendon perustaneet Makke Leppänen, Ollis Leppänen ja Päivi Partanen. Makken ja Olliksen kertomasta markkinoinnin nelikentästä aloitan edelleen pohdiskelut kun jotain pitää markkinoida. Se löytyy diasta nro 7:

Ehkä kaikista kovin juttu meille mitä markkinointiin tulee on omat muistikirjat. Niitä on painettu ja jaettu maailmalle reilusti yli 1000 kpl. Olisi taas aika ottaa uusi painos. Muistikirja on ollut meille hyvä, koska siinä on keltainen banaanilla varustettu kansi, ja muistikirja on hyvä työkalu oppimiseen ja dialogiin.

Pyysin markkinointikoulutuksen osallistujia lopuksi ideoimaan erilaisia tapoja markkinoida. Post It -lappuja kertyi seinälle iso kasa, ja dokumentoin ne tähän postaukseen. Massiivinen lista toimenpiteitä!

Lähde näistä liikkeelle

Myyvä nimi
Logo + Slogan

Käyttötuotteita logolla:

Mainoskynät
Muistikirja
Tarrat
Mainosteippi
Käyntikortti
Tarrat ja esitteet, mitä voi “unohdella” joka paikkaan
Kanta-asiakaskortti ja -järjestelmä, jolla saa alennusta ostojen määrän mukaan

Sähköinen markkinointi:

Nettisivut
Blogit kotisivuille
Lehtijutut
Sähköpostilistat ja -postitukset: “Tarjouksia, kampanjoita, kahvit tarjotaan…”
Alan lehdet ja verkkojulkaisut
QR-koodit, jonka takaa löytyy lisätietoa

Fanituotteet ja muu merchandice:

Yhtenäinen markkinointimateriaali: Vaatteet, kynät, tarrat, pinssit, kassit, vihkot
Mainostuotteet, joissa näkyy yrityksen yhteystiedot ja toimiala
Oheistuotteet
Työvaatteet
Asut ja asusteet
T-paidat

Printtimainonta:

Ilmoitustaulut
Julisteet
Torille ja tempauksiin mukaan
Markkinat (Pestuu-, syys- ja joulu-)
Lehtimainos
Messut ja myyntitilaisuudet
Nippu mainoksia tapahtumapaikoille ja liikkeisiin
Teipatut (tai teippaamattomat) toimiston ikkunat ja ovet
Autotarrat
Rekrytointi-ilmoitukset

Tarinat markkinoinnin tukena:

Tarinat tuotteiden takana, historia esille
Hyvät tarinat
Tarinat markkinoinnin tukena, elämyksellisyys
Tarinoita henkilöistä, jotka käyttävät tuotetta tai palvelua, henk.koht. markkinoijat (vrt. Tubettaja -markkinointi)
Kerro yrityksestäsi kavereille ja sukulaisille
Pidä firma mukanasi = Ota puheeksi eri piireissä, kerro, kutsu käymään jne.
Viidakkorumpu, laita tarinoita liikkeelle

Verkostoituminen:

Verkostoidu yhteistyökumppaneiden kanssa
Puhuminen
Harjoittele hissi- ja porraspuhe
Tuttavankauppa
Verkostomarkkinointi
Asiakkaat
Referenssit
Kaverit ja kaverien kaverit
Puskaradio
Verkostoidu! Luo koko ajan lisää.
Uudet ja vanhat ihmiset

Henkimaailman eli asennepuolen jutut:

Savolaisen vähättelyn tilalle Pohjalainen ylpeys
Tee asiat ilolla!
Huumori rehellisesti
Ole itse innostunut!
Tee asiat ilolla ja isosti
Erotu, älä toista!
Henkilökunta on yrityksen käyntikortti, toimi sen mukaan!
Työnjälki, hyvin tehty työ!
Pidä markkinointimateriaalia mukanasi: Jaa esitteitä, käyntitkortteja, kyniä jne. kun tapaat potentiaalisia asiakkaita

Sosiaalinen Media:

Facebook
Facebook -ryhmät
Twitter
Instagram
YouTube

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.