Suunnittelusta ja tuotteistamisesta

Minulle tulee päivittäin Positiivareiden ajatusten aamiainen sähköpostiin. Voin suositella palvelua lämpimästi. Joskus ajatus kolahtaa todella, kuten nyt kun luin tämän päivän ajatuksen.

Aamun ajatus

Tee suunnitelmasi niin mielikuvituksellisiksi kuin pystyt, koska 25 vuoden päästä ihmettelet, miten keskinkertaisilta ne jälkikäteen näyttävät. Silloin ihmettelet, mikset tehnyt sata kertaa suurempia suunnitelmia.

-Henry Curtis

Tämä siksi koska Mexicossa tapasin äskettäin kansainvälisen vaatefirman, Icebreakerin, perustajan ja johtajan Jeremyn, joka sanoi:

En tykkää siitä, että ette ole kirjoittaneet liiketoimintasuunnitelmaa. Itse kirjoitin paksun suunnitelman 15 vuotta sitten, ja edelleen toteutan sitä samaa.

Tämä Icebreakerin tarinan kertovan artikkelin mukaan sen kirjoittamiseen meni kolme kuukautta. Vastasin tähän kysymyksellä onko touhu edelleen hauskaa johon hän sanoi:

Ensimmäiset 7 vuotta olivat todella haastavia, mutta nykyään tämä on erittäin hauskaa.

Hugo ja Tatu kirjoitti opinnäytetyönä Monkey Businekselle liiketoimintasuunnitelman (pdf), mutta muuten emme ole sitä paljoa käsitelleet koko porukalla. Olemme keskittyneet brändin rakentamiseen ja toimintaan. Nyt kuitenkin tuntuu, että olisi aika ottaa tarvittava aika ja luoda uusi suunnitelma ja tuotteistaa osaamistamme. Ehkä seuraavien Nokian toimarin Kallasvuon kysymysten avulla:

1. Mikä on meidän paikkamme ravintoketjussa?
2. Mitä me emme tee?
3. Miten olemme erilaisia?

Ja tähän saumaan osui alussa ollut Henry Curtiksen ajatus. Ajatelkaamme ja suunnitelkaamme isosti.

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.