Vuorovaikutusfakiiriointia!
- Written by Ville Keksijä Keränen
- Published in Arkisto, Suomi
- Leave a reply
- Permalink
Matkalla joutuu meistä jokainen turvautumaan toisten apuun. Television Haluatko miljonääriksi – formaatissa kiperässä tilanteessa vaihtoehtoina tarjotaan kaverille kilautusta tai kysymistä yleisöltä. Kaveri voi olla kuka tahansa asiantuntija maailmassa. Yleisönä taas on ihmisiä, joilla on aikaa keskellä päivää istua studioyleisönä. Kumpaan sinä luottaisit?
Helsinki ja Innoventurer? Ensimmäisenä mieleeni nousee alun kalvo Aatu Yksikiviseltä:” Imagination is more important than knowledge”. Jos lähestymme innovaatioiden ihmemaata tästä näkökulmasta voimme kysyä: Kuinka ruokimme mielikuvitustamme? Kuinka Innoventurer ruokkii mielikuvitustamme? Kuinka ajatella jotain mitä ei ole? Ja kuinka ajatella sille olemattomalle alusta/ympäristö/systeemi/rakenne/prosessi/järjestelmä jossa se voisi syntyä? Kuinka hallita/johtaa tuota palettia? Kuinka luoda luovia innovaatioihmeitä? Himasen Hakkerietiikassa ja rikastavassa vuorovaikutuksessa jotain opittavaa? Kuinka rakentaa aluellisia rikastavia vuorovaikutussysteemejä ja -kulttuureita?
Prahaladin(New Age Of Innovation) mukaan tulevaisuuden innovaatioissa ratkaisee pääoma. Ei raha kuten perinteisesti – se onkin liian helppo tekosyy – vaan PÄÄOMA eli CAPITA eli ihmisen ajattelupotentiaali. Tuo rajaton lähde josta kaikki innovaatiot alkunsa saavat. Kuinka saat ihmiset ajattelemaan eli käyttämään aikaa asiasi puolesta? Litteä ja piikikäs maailma on verkostoitunut ja verkostoilla on viestintäkanavansa.
Avoinlähdekoodi+Crowd Sourcing+Sosiaalinen Media+Vapaaehtoistyö = Jungnerin(Luento 9.4.2010 Ideapark) tulevaisuuden menestysresepti. Kuinka paljon tässä reseptissä on kyse vuorovaikutuksesta? Ihmisten, yhteisöjen ja verkostojen kesken? Kuinka paljon Innoventurerin rakenne antaa osallistujien luoda sisältöä, jakaa tietoa ja luoda uutta tietoa? Hakkerietiikan yksi kulmakivi on intohimo. Kuinka sallimme ihmisten suuntautua intohimonsa suuntaan? Asioihin jotka he kokevat merkityksellisiksi? Mikäli haluamme ihmisten toimivan yritteliäästi, voimme unohtaa ajatuksen: yrittäjyys alkaa liikeideasta.
Tarvitaan siis VISIO – kuva mielessä. Jaana Venkulan mukaan harhakuva. Joku joka saa ihmiset toimimaan. ”It´s not what the Vision is – but what it does.” -Senge- Sinitiaisten valtakunta?
Tantourist, turisti omassa elämässään – aina matkalla.
Ps. Mikäli päätit kilauttaa kaverille on osumatarkkuus noin 50%. Jos luotit yleisöön osuit noin 75% tarkkuudella oikeaan. (Tutkimus USA:n Do You Wanna Be A Millionaire – ohjelmasta)