Yellow Cafe konsepti apuna yhteisöllisyyden kehittämisessä
- Written by Janne Roiha
- Published in Arkisto, Suomi
- Leave a reply
- Permalink
Meiltä apinoilta kysellään usein apua organisaatioiden yhteisöllisyyden kehittämiseen. Asian ympäriltä on käyty monet monituiset ja mielenkiintoiset keskustelut. Mutta, mikä on mielenmallimme on yhteisöllisyydestä? Onko se sitä, että töihin tullessa moikataan työkavereita ja kysäistään aina välillä, että mitä kuuluu?
Eräs asiakkaamme tiivisti asian eilen näin:
Olisko se sitä, että tuntee kuuluvansa johonkin porukkaaan. On sellainen olo, että minä olen työyhteisölle tärkeä ja tuntuu että nämä ihmiset ovat minulle muutakin kuin pelkästään työkavereita.
Näinpä näin. Yhteenkuuluvuuden tunne, se on meille jokaiselle tärkeä juttu. Käsittääkseni perustarpeiden tullessa tyydytetyksi ihmisen kaksi suurinta tarvetta on (1) ilmaista itseään ja (2) tuntea kuuluvansa johonkin isompaan. On surullista huomata kuinka useassa työpaikassa juuri nämä kaksi asiaa jäävät toteutumatta.
Aikamme tietolähde, kaikkitietävä Wikipedia kiteyttää yhteisöllisyyden näin.
Yhteisöllisyys, yhteisöt ja yhteisöllinen elämä ovat ihmisen olemassaololle ja toiminnalle välttämättömiä prosesseja ja rakenteita. Emile Durkheimin mukaan yhteisyyden tunne pitää yhteiskunnat koossa ja on yksilön ja yhteiskunnan välisen suhteen pohjana.[1] Durkheimin ajattelua kehittelevä Maffesoli toteaa lähes runollisesti, että yhteisöjen ja yhteisöllisyyden läsnäolo kaikkialla ja samanaikainen näkymättömyys tekevät niistä yhden ihmisen arvoituksellisimmista luomuksista.
Keskustellessamme ihmisten kanssa yhteisöllisyydestä meille heräsi tunne, että Monkey Busineksella saattaisi olla tässä kentässä jotain annettavaa. Tiimiakatemialla saamamme kokemus vahvasta yhteisöllisyydestä ja sen jälkeinen tiimityöskentely MB:ssä ovat tarjonneet meille paljon kokemusta ja tietoa siitä, mitkä asiat ja teot vaikuttavat yhteisöllisyyden rakentumiseen positiivisesti. Näiden pohdintojen tuloksena on syntynyt tuote nimeltään Yellow Cafe.
Yellow Cafe on palvelu joka yhdistää hyvän kahvilan ja innostavan oppimistapahtuman parhaat puolet. Kuten tiedämme, työpäivän parhaat keskustelut käydään useimmiten työpaikan kahvihuoneessa. Silloin tunnelma on usein rento eikä keskustelua rajata pelkästään työhön. Työkavereista paljastuu uusia puolia ja pikku hiljaa ihmisten välille alkaa syntyä tunnesiteitä.
Hyvä oppimistapahtuma taas saa ihmiset innostumaan ja keskustelemaan intohimoisesti omasta ja muiden kehittymisestä. Onnistuneessa oppimistapahtumassa kohdataan ihmiset ihmisinä, ei asiantuntijoina, potentiaalisina asiakkaina tai johtajina. Siellä tieto virtaa ja jokainen osallistuja on merkittävässä roolissa.
Yellow Cafe on organisaation sisään rakennettava fyysinen kahvila, jossa tarjotaan erinomaista kahvia ja herkullisia kahvileipiä viihtyisässä ympäristössä. Fyysinen paikka on toiminnan keskus. Se kokoaa ihmiset yhteen ilman massiivista markkinointi- ja myyntityötä. Ja kun kahvila alkaa pikkuhiljaa tarjoamaan erilaisia ”minitapahtumia”, kuten esimerkiksi työpajoja, tietoiskuja tai vaikka Mielenmallipelisessioita, alkaa myös syntyä uutta tietoa ja uusia ideoita.
Yellow Cafessa on kiinnitetty paljon huomiota ajatusten jäsentämiseen ja kiteytyneiden ideoiden dokumentointiin. Tarjolla pitää olla niin perinteisiä dokumentointitarvikkeita kuten fläppi, liitutaulu, whiteboard, postit -lappuja, tusseja, kyniä jne. Näiden lisäksi tarjolla on myös uusinta teknologiaa; läppärit, elektroninen piirtoseinä, videotykki, jne.
Ensimmäinen Yellow Cafe löytyy luonnollisesti Monkey Busineksen toimistolta. Tervetuloa tutustumaan!