Joulukalenterin 2. luukku: Yrittäjyysvalmennusta opettajille?
- Written by Ville Keksijä Keränen
- Published in Arkisto, Suomi
- Leave a reply
- Permalink
Kävimme Jannen kanssa tänään vetämässä päivän koulutuksen Keski-Pohjanmaan AMK:n opettajille aiheesta kulttuuriyrittäjyyden synnyttäminen. Se meni kohtalaisesti omasta mielestämme, vaikka ihan hyvää palautetta osallistujilta loppukierroksella saimmekin. Meillä oli hyviä elementtejä mukana, mutta teimme päivästä itselle turhankin haastavan valmistautumalla päivään huonosti. Jokatapauksessa, päivän kokemuksen ja oppien avulla tässä on tarjolla uusi runko yhden päivän koulutukselle, kuinka vetää yrittäjyysvalmennus.
- Päivän avaus. Ketä mukana? Kuka vetää? Mikä meininki? n. 15 min
- Jorma Uotiselta benchmarkattuun tyylin puhe / esitys omasta yrittäjyydestä. n. 45 min
- Check-In käyttäen supersankarin profiilia (supersankarinimi + supervoima + akilleen kantapää + salainen ase) sekä muita huutoja, havaintoja ja huokauksia. 15 – 45 min riippuen osallistujien määrästä
- Kahvitauko 15 – 30 min
- Mitä kaikkea yrittäjyyteen liittyy? Fläpin täyttäminen. Yrittäjyyskasvatus voi olla melkoinen peikko monille opettajille, ja epämääräinen asia. Teimme kokeiluna fläpin aiheeseen liittyen, ja ylläolevan kuvan mukaisesti kyseessä on monimutkainen ja kaaottinen asia, mutta ei välttämättä kuitenkaan pelottava, kun se on laitettu osiin. n. 60 min
- Lounas 60 min
- Mitä kysymyksiä liittyen yrittäjyyteen? -Ryhmätyö, jossa osallistujat pienissä ryhmissä listaavat kysymyksiä, joista valitaan muutama teema päivän ydinaiheiksi. n. 60 min
- Yrittäjyyskasvatuksen oppimissopimus. Missä olen ollut? Mikä on toiminut hyvin? Mitä voin oppia muilta ja kokeilla itsekin? Miten mittaan yrittäjyyskasvua opiskelijoissa? Mistä tiedän onnistuneeni? n. 60 min
- Kahvitauko 15 min
- Loppuun fiiliskierros – Mitä tästä päivästä jäi mieleen? n. 20 – 30 min
- Ylävitoset ja kotia kohti.