Ain laulain työtäs tee!
- Written by Minna Janhonen
- Published in Archive, Arkisto, Suomi
- Leave a reply
- Permalink
Vuoden vaihde, vanhan päättyminen ja uuden alkaminen saa useimmat ihmiset miettimään tapojaan ja tekemisiään. Meillä Monkey Busineksessä on tapana pohtia tekemisiä ja tekemättä jättämisiä vähän useamminkin kuin vain 365 päivän välein, mutta otetaanpa kantaa tähän teemaan, erityisesti työnteon kannalta.
Monkey Business on seitsemän hengen yritys, joista 4 työskentelee pääosin Jyväskylän tienoilla, 1½ Helsingissä, ½ Brasiliassa ja 1 Turussa. Meitä yhdistää samankaltainen arvomaailma ja visio. Myös seuraava lausahdus kuvastaa tekemistämme hyvin: ”Työtä ei tehdä veren maku suussa, vaan sen pitää olla kivaa.” Lisäisin tähän vielä sanan ”merkityksellistä”. Edellinen lausahdus osui silmiini Taloussanomien Laura Mannisen toimittamassa tekstissä:
Artikkelista haluan nostaa Tekesin Tuomo Alasoinin mietteen: ”Kun työ muuttuu tietovaltaiseksi palvelutyöksi, motivaation osuus tuloksen tekemisessä korostuu. Siksi työnantaja pohtii yhä enemmän sitä, kuinka saa ihmiset sitoutumaan organisaatioon ja antamaan sille työpanoksensa.”Â
Taloussanomat nostaa esiin myös Helsingin Sanomien lokakuisen haastattelun; http://www.hs.fi/sunnuntai/a1382163971922
Supercell ja sen voimamiehet Ilkka Paananen ja Mikko Kodisoja. Supercell on nostettu viime kuukausina monta kertaa esiin esimerkillisen yrityskaupan toteuttajana, mutta minua kiinnostaa erityisesti ihmiset, työtavat ja työnteon meininki lukujen takana.
Molemmat artikkelit nostavat hyvin esiin tulevaisuuden tekemisen ja työskentelyn tapoja.
Luulen, että osuuskuntamme Monkey Business edustaa yhdenlaista tapaa, jolla työtä tullaan tekemään tulevaisuudessa.
Tässä viisi teesiä, joiden uskon korostuvan tulevaisuuden työnteossa:
1) Yksilöllisyys/yhteisöllisyysÂ
Perustelu: Työtä tehdään omien arvojen ja merkitysten kautta, freelancerina. Ihminen haluaa kuitenkin kuulua johonkin, olla osa porukkaa. Tullaan työskentelmään projekteissa, tiimin osana, yhteisöissä.
2) Joustavuus
Perustelu: Etätyö, osa-aikatyö, opiskelu + työ, työ + perhe + yrittäjyys, yrittäjyys + perinteinen työ, matkustaminen + työ, työ + vapaa-aika, työ + harrastus, harrastus = työ, työ + elämä = TYÖELÄMÄ
3) Merkityksellisyys
Perustelu: Ihmiset kaipaavat merkitystä tekemälleen työlle. Halutaan kokea, että tekemällä työtä toteutetaan omia arvoja samalla tehdään merkityksellisiä tekoja. Motivoituminen työntekoon merkityksellisyyden kautta on varsinkin y-sukupolven juttu, jota myös Monkey Business edustaa (1980-luvun alun-1990-luvun puolivälissä syntyneet)
4) Kokeilut ja uteliaisuus
Perustelu: Tämän noukin teeseihini Taloussanomien artikkelista, Tekesin Tuomo Alasoinin sanomana: ”Keskusteluun noussee myös uteliaisuus, Leppänen povaa. Reilu vuosikymmen sitten alettiin korostaa luovuuden merkitystä työelämässä, ja nyt on uteliaisuuden vuoro nousta yhteiskunnalliseksi käsitteeksi.
Uteliaisuudesta on apua, kun tavallinen ihminen joutuu työssään huomioimaan maailmanlaajuiset muutokset.”
Kokeilukulttuurin, kokeilujen ja uteliaisuuden merkitys ovat aina olleet ja tulevat olemaan Monkey Busineksen ytimessä. On kutkuttavaa huomata, että ne tekevät tuloaan myös valtavirtaan.
5) Kansainvälisyys
Perustelu: Talouskasvua kaipaava Suomi kaipaa yrittäjyyttä ja verotuloja. Markkinat ja asiakkaat sijaitsevat Suomen rajojen ulkopuolella. Rohkeutta rajojen rikkomiseen ja intoa mm. Supercellin jalanjäljissä kulkemiseen!
6) Mindfulness, hidastaminen & terveys
Perustelu: Jos tahdomme elää pitkään ja terveinä, on pidettävä itsestä huolta. En ole minkään erilaisten kuurien tai dieettien fani, jokaisen olisi hyvä löytää oma tie ja balanssi elämään kokeilujen kautta.
Oletko samaa tai eri mieltä? Mitä lisäisit listaan?
(Kiitos Miia Kosonen Mindfulness – muistutuksesta!)
Kirjoittanut: Minna