Teemme maailmasta keltaisemman

Information is Beautiful kirjassa on visualisoitu värien merkitystä eri kulttuureissa. Tämä on tosi kiinnostavaa, sillä meidän tavoite on synnyttää kansainvälinen tiimiyritys. Teemme jo nyt paljon töitä eri maalaisten ihmisten kanssa ja on osattava ottaa huomioon kulttuurien välisiä eroja. Hennalla on henkilökohtainen missio saada ihmisiä mukaan Suomi-tapahtumaan ja se innostaa myös meitä muita. Meistä on tosi tärkeää tarjota osana prosessia jokaiselle ulkomaalaiselle Suomi-kokemus, joten näitä kokemuksia vuolaasti jakaessa sattuu ja tapahtuu. Usein opimme kantapään kautta, puolin ja toisin 🙂 Missiomme on tehdä maailmasta keltaisempi, niin mitä keltainen tarkoittaa eri kulttuureissa ja mitä se tarkoittaa meille? Sillä kulttuurien väreillä on eroa….

Mitä keltainen merkitsee muissa kulttuureissa?

Aasiassa keltainen merkitsee pyhyyttä, voimaa ja poliittista vaikuttavuutta.

Amerikan maassa keltainen väri viestii onnellisuutta, rauhaa, hauskuutta ja energisyyttä, mutta toisaalta myös pelkuruutta.

Kiinassa keltainen kertoo ylhäisyydestä, kunnioituksesta ja terveydestä.

Aina keltaisen merkitys ei ole positiivinen. Mm. Japanissa ja hindukulttruurissa keltainen merkitsee sairautta, yllättävää pahuutta ja petosta.

Näiden perusteella missiomme toteuttaminen onnistuu parhaiten Amerikassa! Tähän mennessä olemme lähinnä keskittyneet Väli-Amerikkaan ja työskennelleet meksikolaisten, brasilialaisten ja ecuadorilaisten kanssa.

Yellow Officen seinällä lukee meidän missio: teemme maailmasta keltaisemman. Sen alapuolella on maailmankartta. Vieraamme usein lukevat mission ja katsovat sitten karttaa: aah, you have started from Africa! Koska kartassa monet Afrikan maat on merkattu keltaisella. Usein kerroimme, että itseasiassa olemme aloittaneet Omanista, joka on myös keltaisella. Omanissa oli Monkey Businessin lanseeraus SoL:n Global Forumissa 2008 😀

Mitä keltainen tarkoittaa Monkeylle?

Colorian nettisivuille kerrotaan laajasti kaikista väreistä. Keltaisesta kerrotaan paljon, mm. että keltaiseen pukeutuvat ihmiset ovat aktiivisia ja etsivät haasteita. Monkeyn brändiasuun liittyy keltaiset housut ja printtipaidat. Vaatteilla orientoidumme Kick ass tason sessioihin. Keltainen viestittää tiettyä asennetta: hauskuutta, iloisuutta, positiivisuutta, valoisuutta, energisyyttä ja avoimuutta. Monkeyn slogan viestii keltaista asennetta: More action. More chaos. More mistakes. More learning.  Tämä kertoo preesensissä toimimisesta, välittämisestä, vilpittömyydestä, heittäytymisestä ja rohkeudesta. Myös banaanit ovat keltaisia ja niistä saa paljon energiaa 😉

Tehdään maailmasta keltaisempi?

Mitä se sitten meinaa? Eli mitä tarkoittaa keltaisempi maailma? Mikä on päiväunemme?

Monkeyt elää keltaisessa maailmassa ja joka päivä pienillä arkisilla asioilla koettamme edesauttaa ja rikastuttaa Monkeyn keltaisuutta. Tässä taannoin eräs kumppani sanoi Hennalle, että Henna, what planet are you living? ja mulle sanottiin, että we are working at the real world now. Niin, Monkeyt elää Apinoiden planeetalla. Monkeylle keltainen toimintakulttuuri tarkoittaa rikastavaa yhteisöä, jossa on maaginen noste (lainataksemme Pekka Himasen ja Esa Saarisen sanoja). Tähän toimintakulttuuriin pääsemme tiimiyrittäjyyden, tiimioppimisen, dialogin ja avoimen koodin periaatteiden mukaan. Monkeyt haluaa elää hyvää elämää. Elämää, jossa voi olla onnellinen jo tänään. Nämä toimintamallit tuntuu olevan välillä aika radikaaleja.

Kirjasta Ignore Everybody (McLeod Hugh)

Monday Mornings for Monkeys on dialogia varten. Tänään meidän kanssa oli Baskimaan vahvistuksemme Liher, joka kysyi To whom we are doing this? Are we ready to do the work that needs to be done? Tästä syntyi keskustelua siitä kenen kanssa haluamme tehdä työtä, mikä vie meitä kohti unelmaamme, mistä innostun. Asetimme liikevaihtotavoitteeksi 150 000 euroa ja kun saavutamme tämän, varaamme matkat Pafokselle.

Kuka haluaa keltaisuutta?

Lähes aina meidän kanssa toimimista perustellaan sillä, että organisaatioon halutaan keltaista energiaa. Tänä vuonna olemme tehneet töitä paljon ammattikorkeakoulujen kanssa ympäri Suomea. Usein aiheina on ollut tiimiyrittäjyys ja tiimioppiminen. Lisäksi olemme olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa lukuisia vuorovaikutteisia tapahtumia vuorovaikutustaikureina ja vuorovaikutusfakiireina. Näyttää siltä, että me olemme paikalla, kun organisaatiossa ollaan uuden kynnyksellä, tarvitaan vuorovaikutteisuutta tai neutraalia toimijaa fasilitoimaan dialogia tai halutaan innostaa ihmisiä uuteen systeemiin.

Vilpitön, mutta ei niin puolueeton päätelmäni on, että keltainen on hyvä juttu! Mitä mieltä sinä olet?

Yellow, Passion & Love

Johanna Monkey

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.