Reality Check.

Apinat osallistuivat taannoin tarjouskilpailuun. Kilpailuttaja kertoi meille jälkikäteen tarjousten arvioinnista. Pari paikalla olijaa oli vapaan lainauksen mukaan todennut:” olen kerran osallistunut Monkey Busineksen vetämään tilaisuuteen. Minusta he ovat liian positiivisia ja keltaisia. Ei elämä oikeasti todellisuudessa voi olla sellaista. Minusta apinoilla on on homma hieman karannut, lähtenyt lapasesta.” Mitä on todellisuus on oikeasti,  aivan oikeasti oikeasti, aikuisten oikeasti?

 

Esa Saarinen täräytti 30.3 luennollaan pöytään Reality Check listan. Tällä listalla Esa kehoitti yksilöitä tarkastelemaan maailmaa hetkinä jolloin joku väittää todellisuuden olevan jotain muuta. Kenen todellisuutta uskon? Näkeekö maailman sellaisena kuin sitä katselee?

1.) KRIITTISYYS

Ajattelet itse. De Facto onko todellakin näin? Onko osallistumiseni/toimintani rikastavaa ja arvojeni mukaista?

2.) SUVAITSEVAISUUS

Peruslaatumääreenä. Kerro lisää.

3.) KUNNIOITUS

Yleisilmapiirinä. Halu ymmärtää.

 

Näitä ajatuksia Esa alusti ajatuksilla kunnollisuudesta. Tekemällä jotain kunnollista, täysillä vaikka kyseessä olisi vain seitsemän sekunnin osuus näytelmässä. Ratkaisevaa on läpivientikyky. Ja kaiken kruunasi PIPSAN TEESI:

oli mittakaava pieni tai suuri – on katkaistava kielteisyyden kierre.

Itse, jälleen kerran, yksinkertaisena Aktiivipoikana näen Esan viestissä itsensäjohtamisen viestin. Tuon peilistä tuijottavan kummajaisen. Kuka minua johtaa? Minkä perässä juoksen?

Dee Hock tarinoi itsensäjohtamisesta loistavassa teoksessaan:  One from many. VISA – and the rise of chaordic organization.

Oli sinun statauksesi tai tittelisi mukainen johtajan asema mikä tahansa, on ajastasi oltava 50% itsensäjohtamista. Tästä kunnolla suoriuduttuasi johdat 25% ajastasi esimiehiäsi. Seuraavat 25% ajastasi kohdistat vertaisien johtamiseen. Mikäli aikaa jää, suuntaat sen johdettaviesi johtamiseen.

Mitä kaoottisempi, virtuaalisempi, sirpaleisempi 24/7/365 yhteiskunta – sitä enemmän korostuu itsensäjohtaminen. Oman aikansa suuntaaminen merkityksellisiin asioihin. Kuinka saamme ihmiset johtamaan itseään? Kuinka luomme yhteisen suunnan? Mihin yhteisöön liityn? Mitä merkkiä kannan?

 

Ps. Ylläolevan luonnoksen on tehnyt tulevaisuuden nimi, muotoilija Janne Palovuori odotellessaan bussia. Mitä kaikkea ehdimme ja saammekaan aikaiseksi jos todella haluamme ja palolla paneudumme? Innolla odottaen Janne luonnoksia MielenMalliPelin uusista muodoista!

Pss. Voitimme alussa mainitun tarjouskilpailun.

Psss. Kyllä – luovuttaminen ei ole vaihtoehto. Paitsi Veripalvelussa. Johda itsesi sinne!

Tagged under

Participating individuals in various development processies since 2005 in Finland, Sweden, Spain, Island and Oman in focus to create an organization from future. Yellow playful and sincere. My goal is to make people think and act differently. A total nongeek. Specialties: Participatory Leading Methods, focused on early stages of change processies, culture change, interaction cultures and systems thinking / pragmatism. Yellow clothing! Entrepreneurship, innovation, personal mastery, climbing, learning. Voicing - speaking from heart, raising stupid questions. Suomeksi: Simppeliyskonsultti jonka ydintä on saada ihmiset tekemään kokeiluja jotta syntyy uutta ja asioiden tila muuttuu. #kokeilukulttuuri #kokeilut #oppiminen TEKIJÄ ON SANKARI - AINOA EPÄONNISTUMINEN ON ETTEI OPI, MITÄÄN!

Website: http://www.banana.fi

Google Profile

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.