Innovate or die!
- Written by Janne Roiha
- Published in Arkisto, Suomi
- Leave a reply
- Permalink
Innovoi tai kuole! Minullakin on t-paita jossa lukee tuo teksti. Monesti olen tuota lausetta pohtinut kun olen istunut SWING -hankeen johtoryhmän kokouksissa. Muistatte ehkä kun kirjoitin ensimmäisestä johtoryhmän kokoontumisesta. Se oli jännittävä kokemus se. En tiedä mikä tempaukseni vaikutus lopulta oli ko. hankkeelle tai sen johtoryhmätyöskentelylle, mutta jäipähän hauska tarina kerrottavaksi.
Hankkeessa on selvitelty miten Keski-Suomesta rakennetaan innovaatiokeskittymä. Siis mikä? No lue täältä tai täältä. Käsittääkseni samanlaisia haaveita on muillakin kasvukeskuksilla, joten haasteita nykäskylällä ja koko Keski-Suomella riittää mikäli haluamme pärjätä kisassa vaikkapa Tampereelle. Tarvitaan timanttista alueellista osaamista ja vahvaa globaalista verkostoitumista. Ja sitten pitäisi uskaltaa olla tarpeeksi hullu. Kuten nämä kaverit jotka päättivät soittaa jazzia lehmille. Minun mielestäni erittäin hyvä idea.
Muutamat asiakkaat ovat sanoneet meille, että Monkey Busineksessa kolahtaa hulluus. Sitä siis pitää vaalia, hulluutta. Mikä olisi tarpeeksi hullu visio apinalaumalle? Tatu kertoi viime viikolla postauksessaan kuinka päätimme keskittyä pitkällä tähtäimellä oppimismatkojen, siis Travel Agency for Superheroes -palvelun kehittämiseen. Nyt kun olen asiaa pohtinut niin päätöksen taustalla on lienee se, että haluamme toimia tulevaisuudessa entistä kansainvälisemmin. Think global, act local – ajatus toteutuu ainakin TAFS:ssa erinomaisen hyvin.
Mutta siis, visio? Mikä yhteinen ja utuinen mielikuva auttaa meidät läpi aavikkojen ja esteiden? Könösen Jarkko kehotti meitä miettimään vision sijaan missiota, vastausta kysymykseen ”Miksi olemme olemassa?”. Tuomas Enbuske kirjoittaa täällä, että yritys saa olla olemassa yrittäjää varten. Tuomasta lainatakseni:
Entä jos jokainen yrittäjä saisi ihan itse määrittää, miksi hänen yrityksensä on olemassa? Jollakin se voi olla pystyssä rikastumisen takia, toinen taas haluaa tarjota asiakkailleen Suomen parhaita pyllysuristimia ja kolmas pitää hauskaa. Niin kauan kuin yrittäjä ei toteuta mielihalujaan muiden kustannuksella tai riistä ketään laittomasti, koko yrittämisen syyn ei pitäisi kuulua kenellekään muulle.
Voisiko siis olla niin, että Monkey Business on olemassa tarjotakseen meille apinoille innostavan ja kannustavan työpaikan? Niin ja toki siinä ohessa meidän pitää pystyä tarjoamaan asiakkaillemme arvoa ja hyötyjä, josta he ovat valmiita meille maksamaan.
Olkoon siis Keski-Suomen visio olla maamme vahvin innovaatiokeskittymä vuonna 2030. Monkey Busineksen visio voisi sitten olla vaikkapa maailman keltaisin ja hulluin oppimismatkatoimisto.
Hei mutta hetkinen, ollaankos me tätä jo nyt?
Sydämestään ja sielunsa syövereistä,
Janne