Joulukalenterin luukku 15: Show – don´t tell!

Villehän se otsikon teeman mun otsalohkoon laittoi. Ja siellä se hiertää. Olen tänään keikalla Hämeenlinnassa, TAMK:n tilaisuudessa Tiinan @kuvitellen_com kanssa seikkailemassa teemassa visualisointi. Niin usein sorrun selittelemään, osaamattomana näyttää eli auttaa ihmistä ymmärtämään? Minua alkaa aina nykimään jonkun selittäessä mitä hänen logonsa/yrityksensä nimi tarkoittaa. Jos en sitä näe eli ymmärrä, niin älä selitä. En silloin varmaan kuulu kohderyhmään, ei mun tartte tajuta. Vai onko se tehty niin hienoksi rahoittajaa silmällä pitäen? Kuullostaa niin järkevältä, että täytyy toimia. Hä!

Olen kirjoittanut tämän kirjeen pitkäksi , koska minulla ei ollut aikaa tehdä siitä lyhyttä.

-Ranskalainen sanonta-

Tietoa, sitä tässä maailmassa riittää. Ja aina voidaan tehdä monimutkaisempi systeemi. Lisätä ominaisuuksia. Kirjoittaa pidempi raportti. ReWork kirjassa tuumataan jotenkin näin:

 …meidän tuotteemme tekevät vähemmän kuin kilpailijoiden. Olemme keskittyneet ratkaisemaan pysyviä ongelmia  ja teemme sen hyvin. Käyttäjämme eivät toivo ohjelmistojemme olevan vaikeampia tai hitaampia käyttää. He haluavat yksinkertaisia, helppoja ja toimivia ratkaisuja. Do Less!”

Mahtavaa yksinkertaisuuden ylistystä. Viime viikolla mentorointi -koulutuksessa tajusin yrittämisen olevan ”keep it simple” -issue. Tieto ei lisää yrittäjyyttä – ainakaan jos katsoo Kauppakorkean yrittäjyyslukuja. Tarvittava tieto rakentuu matkalla, tekemisen kautta selviää mitä tietoa tarvitaan. Paola Suhonen on Valion maitopurkin mukaan suunnittelija joka luo tekemällä. Silloin täytyy pitää oma pää ja linja. Vain siten syntyy jotain omalaatuista ja yksinkertaisen kaunista. Toimivaa ja kestävää. Mika Mannermaan mukaan yksi tulevaisuuden ammatti on simpeliyskonsultti. Tässähän meillä apinoilla haastetta riittää, päästä tekemisemme ytimeen: Mikä on todellinen arvo/hyöty jota toiminnallamme voimme asiakkaalle tuottaa? Millainen kuva siitä voisi piirtyä? Kuinka synnyttäisimme paremmin yhteistä ymmärrystä?

Tästä Sunni Brownin TedX videosta suosittelen hakemaan ajatuksia asioiden piirtelyyn. Tämän ehkä näytämme tänään, ehkä emme. Toivottavasti emme kuitenkaan selittele. Sillä:

Niin on miltä näyttää. -Timo Rope-

 

Tagged under

Participating individuals in various development processies since 2005 in Finland, Sweden, Spain, Island and Oman in focus to create an organization from future. Yellow playful and sincere. My goal is to make people think and act differently. A total nongeek. Specialties: Participatory Leading Methods, focused on early stages of change processies, culture change, interaction cultures and systems thinking / pragmatism. Yellow clothing! Entrepreneurship, innovation, personal mastery, climbing, learning. Voicing - speaking from heart, raising stupid questions. Suomeksi: Simppeliyskonsultti jonka ydintä on saada ihmiset tekemään kokeiluja jotta syntyy uutta ja asioiden tila muuttuu. #kokeilukulttuuri #kokeilut #oppiminen TEKIJÄ ON SANKARI - AINOA EPÄONNISTUMINEN ON ETTEI OPI, MITÄÄN!

Website: http://www.banana.fi

Google Profile

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.