Millainen on hyvä tuote yrittäjän kannalta?

Millainen on hyvä tuote?

Osallistuin Tiimiakatemian aikuiskoulutuksen järjestämään 24h-tuotteistustreeniin. Vastuuvetäjänä Sakari Suomala, ja apunaan hänellä Solidealin Heidi Vainio-Pekka. Kiitos valmentajille, hyvin veditte! Ja myös automatkat Rantasalmen Järvisydämeen ja takaisin olivat viihtyisät kun Sakun, Heidin ja allekirjoittaneen kanssa mukana oli myös Toivosen Esa. Mukana koko koulutuksessa oli 11 osallistujaa, pääosa Mikkelin seudulta. Huippuporukkaa kyllä! Kiitos kaikille.

Oli mukava olla osallistujana suomenkielisessä valmennuksessa pitkästä aikaa. Pääsin tosin vetämään yhtä World Cafe henkisen treenin pöytää, ja sen tuotoksen haluan nyt jakaa. Treenin aiheena oli pohtia hyvää tuotetta asiakkaan, yrittäjän, työntekijän ja yhteistyökumppanin näkökulmista. Minun vastuullani oli kirjailla yhteisiä pohdintoja yrittäjän näkökulmasta. Tässä tulokset! Osittain ominaiset voi olla hieman paradoxaalisia tai ristiriitaisia keskenään, mutta ei anneta sen haittaa. Jokatapauksessa lista antanee jotain osviittaa mitä kaikkea yrittäjän kantilta hyvään tuotteeseen kuuluu:

  • Laadukkaat raaka-aineet ja materiaalit
  • Hyvät kumppanit, alinhankinta ja logistiikka
  • Hauska, innostava, mielenkiintoinen
  • ”Ahaa!” Saa tehdä päivittäin – Ei voi pidättää tekemistä
  • Haastava, kehittää yrittäjää
  • Hyvä laatu – ei tule reklamaatioita
  • Ympäristöystävällinen ja muutenkin sustis
  • Välittää ja ilmentää yrittäjän arvoja ja asennetta
  • Yrittäjän ja yrityksen näköinen
  • Turvallinen käyttää – jatkuvuus
  • Paikallinen arvoketju (läpinäkyvä, turvallisuus ja hyödyttää kotiseutua laajemminkin)
  • Selkeä kohderyhmä
  • Ei vaadi yrittäjän läsnäoloa
  • Kannattava, hyvä kate
  • Helppo myydä ja valmistaa
  • Tasainen, hyvä laatu & varma toimittaa
  • Dokumentoitu palvelu- & tuotantoprosessi, melkein kuin algoritmi
  • Tuottaa arvoa koko firmalle, jolloin hyvä tuote mahdollistaa myös koko bisneksen/brändin myymisen jonain päivänä
  • Monistettavissa, toistettavissa, mutta ei kopioitavissa (myös eri kohderyhmille)
  • Lakien ja asetusten mukainen
  • Vastaa piilevään, kollektiiviseen tarpeeseen
  • Synnyttää trendin
  • Synnyttää heimon/yhteisön
  • Sisältää hyvän palvelun ja asiakaskohtaamisen
  • Asiakkaat lähtevät mukaan kehittämään, ja ruokkii luovuutta
  • Muunneltavissa eri asiakkaille ja kohderyhmille
  • kehittyävä 1.0 -> 2.0
  • Mahdollistaa ja synnyttää dialogia
  • Mukava, selkeä ja helppo prosessi
  • Ainutlaatuinen, erilainen, erilaistava kilpailusta
  • Mahdollistaa/helpottaa asiakkaan bisnestä/ elämää

Tagged under

More Action. More Chaos. More Mistakes. More Learning.

© 2008-2015 Monkey and Banana Osk. c/o Crazy Town, Lutakonaukio 7. 40100 Jyväskylä. Y-tunnus: 1864486-7.

Soita toimitusjohtajallemme Tatulle +358 40 831 8118

Monkey Business is a registered trademark of Monkey and Banana osk. Monkeys reserve the right to change themselves and the world.